alweer een weekje verder. - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Lynn - WaarBenJij.nu alweer een weekje verder. - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Lynn - WaarBenJij.nu

alweer een weekje verder.

Blijf op de hoogte en volg Lynn

06 April 2013 | Swaziland, Ezulwini

Ik herinner me geschreven te hebben dat de tijd erg traag gaat. Dat is dus niet langer het geval. Alweer een weekje voorbij gevlogen.

Maandag was een feestdag! Een zonnig daggetje aan het zwembad kwam goed van pas. We moesten allemaal nog een beetje bekomen van mozambique dus een verlengd weekend kwam als geroepen. De bomma heeft vandaag ook kennisgemaakt met skype! Heel grappig!

Dinsdag ben ik terug gaan lesgeven. Zo leuk om al de kindjes terug te zien. Hartverwarmend hoe enthousiast ze waren. Veel les heb ik niet gegeven… Ze stonden allemaal wat te druk. Ik had puzzels gekocht en heb de kindjes leren puzzelen. Sommige van mijn grote jongens hadden nog nooit een puzzel gezien… Zo zie je maar weer dat niet alles vanzelfsprekend is. Ook het spel “ memory” heb ik geïntroduceerd. Buiten kleutertjes die hun beurt niet kunnen afwachten of die stiekem naar de kaartjes piepen, ging ook dat schitterend!
In de namiddag ben ik langs het All Out Africa kantoor gegaan om van mijn oren te maken… Week 5 was begonnen en ik heb nog steeds erg veel sponsorgeld over. Iedereen van All out weet dat ik geld ingezameld had maar de Swazi luiheid hielp me niet om het te spenderen. Na een interessant gesprek met Dan, the big boss, zou er toch schot in de zaak komen … Vervolgens heb ik met Nokhtula gepraat over een kindje sponsoren. Sponsoren kost 150 euro per jaar. Met dit bedrag wordt in de eerste plaats hun educatie gegarandeerd. Wanneer je sponsor wordt engageer je je voor 7 jaar ( tijd die nodig is om de lagere school hier te doorlopen). Boeken, uniform, … e.d. worden aangekocht. Het overige geld wordt gespendeerd aan voedsel. Op de NCP merk je écht welke kindjes gesponsord worden en welke niet. Het is ook een heel officieel proces waarbij zowel de sponsor als het voogd van het desbetreffende kind moet tekenen voor akkoord. Op deze manier weten de ouders van het kindje ook dat zij recht hebben op deze voordelen! Opnieuw een extra controle. Dinsdagavond werd afgesloten met een tropische storm :).

Woensdagmorgend was het nog steeds erg hard aan het regenen. Toen we aankwamen op school waren er bijgevolg ook geen kindjes. Letterlijk géén kindjes. ( Buiten dan kleine Zinhle die naast de school woont en enkel het poortje door moet). Ik heb even kennisgemaakt met Zinhles grootvader en heb hem kleertjes voor Zinhle geschonken. De man was enorm dankbaar! Aangezien er zonder kindjes niet veel gedaan kan worden op school,ben ik maar weer naar huis vertrokken. Dit is trouwens een normale zaak. Regen wordt gezien als een meer dan acceptabel excuus om niet te komen opdagen. In feite zijn ze eerder verrast wanneer je wél komt.
In de namiddag heb ik samengezeten met Nokhtula ( financiën) en Nosipho ( social projects) om een opsomming te maken van dingen die nodig zijn in de 6 NCP’s (scholen). Na een lange babbel kwamen we tot de conclusie dat er kasten nodig zijn. Vrijwilligers komen steeds met speelgoed aandraven maar er is kast om het veilig in op te bergen. Veel speelgoed gaat dus verloren of wordt jammer genoeg gestolen. Samen hebben we besloten om elke NCP een houten opbergkast te schenken! Het grootste deel van het sponsorgeld gaat bijgevolg naar deze aankoop. Een vergrendelbare kast is zowel duurzaam als productief. We zijn meteen vertrokken op zoek naar de beste carpenter die Swaziland te bieden heeft en de bestelling is geplaatst. In de loop van volgende week zullen de kasten klaar zijn en ga ik ze mee naar de 6 NCP’s rondbrengen. Foto’s hiervan volgen zeker nog! Ik kijk er erg naar uit.
Vervolgens zijn we naar de lokale ‘Macro’ gegaan om het eten te kopen dat in de verschillende NCP’s wordt uitgedeeld. Een dagje shoppen dus..

Donderdag werd ik in de namiddag opgepikt om naar de lokale turnles te gaan kijken. Olymp’africa biedt blijkbaar ook turnlessen aan. Nu ja… het was de bedoeling dat ik naar de turnles ging kijken. Uiteindelijk ben ik het die 1,5 uur turnles gegeven heeft. Je merkt dat het de kinderen extra motiveert om iemand “van het buitenland” als coach te hebben. De coach kwam op het idee om volgende week zaterdag een 4 uur durende turnles op poten te zetten waarbij ook de ouders zouden worden uitgenodigd… en ik natuurlijk les zou geven. Een groot turnfeest eigenlijk. We zullen wel zien of daar iets van komt … S’avonds heb ik moeten koken! “ Chicken Chickpea and butternut curry”.. Kip voor de verandering! Voor wie mij van Zaventem komt halen … ik ben de kip die komt aanwaggelen.

Vrijdagmorgen weer naar de NCP geweest en klasfoto’s gemaakt. Elk kindje met zijn naambordje staat nu op de foto. Leuk voor mij als aandenken maar ook handig voor de toekomstige vrijwilligers. De namen zijn immers zo moeilijk! De foto’s ga ik maandag laten afdrukken en ophangen in de klas.
In de namiddag ben ik met Judith naar de craft market gegaan om souvenirtjes te kopen… t’is hier allemaal ook zo mooi hé. Na nog een terrasje zijn we naar huis gegaan om pizza’s te maken. De avond sloten we af met de laatste nieuwe ‘Spiderman’ film. Gezellig met een theetje in de schommelstoel in de televisieruimte. Sublieme avond!

Vandaag, zaterdag, zijn we s’ochtends naar de voetbalwedstrijd gaan kijken. All out had een minivoetbaltornooi georganiseerd voor de verschillende voetbalploegjes in de regio. Op het einde mochten wij de medailles uitreiken, wat uiteraard heel fijn was. Terug op de lodge besef ik pas hoe zwaar verbrand mijn schouders zijn. Hopelijk verandert de roodheid nog in een mooi bruin kleurtje want veel kleur heb ik nog niet. Nu gaan we nog wat rusten bij het zwembad want vanavond is het uitgaan! Carwash by day, disco by night… dat belooft.

Ook voor volgende week staat er vanalles op het programma… die week zal wellicht ook voorbij vliegen.


Zoals altijd … ik hou jullie op de hoogte!

Zonnige groetjes!!

  • 07 April 2013 - 01:42

    Lynn :

    Hoi iedereen...

    Ik heb zonet een reactie verwijderd van een zekere Nick.
    Ik ken deze persoon namelijk langs geen kanten. Ik heb bijgevolg ook meteen geblokkeerd zodat hij niet langer toegang heeft tot mijn blog.

    Jammer dat mensen zich bezig houden met zulk gespam.

    Sorry voor mogelijke last die hierdoor ondervonden is.

    Groetjes van een nog steeds kerngezonde Lynn ;). x

  • 09 April 2013 - 19:44

    Ludo En Monique:

    Hallo Lynn,
    Weeral leuk en spannend om je verslag van vorige week te lezen. We kijken er altijd naar uit.
    En ja 't is waar, de tijd gaat snel, want volgende week ben je alweer in het kleine België.
    Amai, dat zal wel een ervaring geweest zijn voor de bomma, jij zo ver weg en elkaar toch kunnen zien en praten met elkaar.
    Geniet nog en tot je volgende reisverslag.
    Ludo en Monique

  • 07 Mei 2013 - 16:20

    Thomas Karsdorp:

    Hoi Lynn,
    We kennen elkaar niet, maar ik lees in je blog dat je je inzet als vrijwilliger in Afrika. Super dat je dat doet! Jouw ervaringen daar zijn heel waardevol voor andere vrijwilligers. Steeds meer mensen die zich gaan inzetten in een ontwikkelingsland maken een Wereldsupporter en laten daar zien wat zij bijdragen aan de wereld om hen heen. Je kunt handige tips delen, je organisatie of project promoten en anderen inspireren net als jij ook wat bij te gaan dragen. Er is ook een vrijwilligerssubsidie beschikbaar als je via een van de aangesloten organisaties op pad gaat. Activity International is een van de aangesloten organisaties.

    Maak dus een wereldsupporter cv en vraag de vrijwilligerssubsidie aan op www.wereldsupporter.nl!

    Mocht je vragen hebben dan kan je altijd mailen naar info@wereldsupporter.nl

    Vriendelijke groet,

    Thomas Karsdorp

    Project coördinator World Supporter Fund

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lynn

Hoi iedereen, alvast bedankt dat je tot hier geraakt bent! Op 3 maart is het zo ver en vertrek ik voor 6 weken naar Afrika. Ik probeer jullie via deze weg zo goed mogelijk op te houden en hoop dat jullie mij af en toe ook iets laten weten van het thuisfront. Tot gauw!! Lynn

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 10525

Voorgaande reizen:

04 Maart 2013 - 16 April 2013

Op avontuur in Afrika

Landen bezocht: