Hoge ups en diepe downs - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Lynn - WaarBenJij.nu Hoge ups en diepe downs - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Lynn - WaarBenJij.nu

Hoge ups en diepe downs

Blijf op de hoogte en volg Lynn

11 April 2013 | Swaziland, Ezulwini

Maandag. Sportdag op de NCP. Na een tijdje kringspelletjes te hebben gespeeld, koos Menzi 7 kindjes uit die met ons mee mochten gaan zwemmen in de hot tubs ( verwarmd zwembad van het nabijgelegen spa) . Het zwemmen is lange tijd niet door kunnen gaan wegens gebrek aan zwemgerief ( badpakjes, zwembroekjes, zwembandjes,..). Voor ik naar mozambique ben gegaan, ben ik met de sportmannen deze materialen opnieuw gaan aankopen. Ik ben al vergeten of ik dat toen in mijn blog heb vermeld… Een deel van het ingezamelde geld is dus naar zwemgerief gegaan! 6 Van de 7 kindjes waren nog nooit gaan zwemmen. Wat een ervaring om deze eerste keer met hen te mogen delen. Allemaal oefeningentjes op watergewenning. Dit was écht een topochtend!
In de namiddag zijn we gewoon aan het zwembad gebleven. Met 29°C hadden we niet erg veel zin/energie om iets anders te doen. De avond sloten we af met “Crazy stupid love”. Een gezellig filmavondje dus.

Dinsdag. Een tijdje geleden heb ik in mijn blog over Mlangeni verteld ( denk ik). Een jongentje van een jaar of 3 dat niet praatte. Blijkbaar zou hij thuis iets hebben meegemaakt waardoor hij gestopt is met praten. Tijdens het kleuren vandaag ( samen met Zinhle, Siyancoba en thuba) is Mlangeni opnieuw beginnen praten. Tegen de andere kindjes in het Siswati, tegen mij in gebrekkig Engels. Moeilijk te beschrijven hoe ik me voelde. Wat een prachtweek !! En het is nog maar dinsdag!!

Woensdag. Vandaag niet op de NCP geraakt. Wegens de regen is de combi nooit komen opdagen. Na anderhalf uur wachten besloten Judith en ik om terug naar Lidwala lodge te gaan. Vandaag zou een drukke dag worden: papieren van Zinhle EINDELIJK in orde brengen, de eerste kasten zouden af zijn, .. Toen ik rond de middag naar het All out Kantoor wandelde om de planning voor de namiddag te bespreken met Nhoktula, trof ik in haar kantoor nog 2 mensen aan. Nhoktula vertelde me snel dat deze ouders hulp kwamen vragen omdat hun zoontje erg dringend een bril nodig heeft maar de kost ervan is te hoog. Zijn punten op school waren altijd heel goed maar dit jaar gaat het minder. De leerkracht kwam erachter dat het te wijten valt aan zijn slechte zicht. Aan het gezicht van de ouders kon je zien dat ze ten einde raad waren. Aangezien ik nog budget over heb, stelde ik voor om het brilletje voor de jongen te kopen. “ Bless you miss Lynn, thank god, thank you so much, bless you….”. Een huilmomentje voor zowel de ouders als voor mij. Zo dankbaar ze waren. We spraken af om later deze middag het zoontje te gaan ophalen om oogtesten te laten doen… Jammer genoeg is het er die middag niet van gekomen.

Een half uur later heeft er een gewapende overval plaats gevonden in het kantoor van All Out Africa. 3 Mannen, waarvan 1 gewapend met pistool, zijn het kantoor binnen gelopen en zijn er met de laptops en een wagen vandoor gegaan. Tillman, de verantwoordelijk voor de projecten in het reservaten, was als enige aanwezig op het kantoor. Er zijn gelukkig geen gewonden gevallen maar de verslagenheid die middag was erg groot. Enkele laptops zijn verzekerd maar de meeste niet. Ook de auto was niet verzekerd. Nu denk je wellicht dat dit erg dom is, en dat is het ook, maar dat is hoe het hier aan toe gaat. All Out doet geweldig werk voor hun gemeenschap en net deze organisatie treffen ze… Een non-profit organisatie in een derde wereldland is niet kapitaalkrachtig genoeg om hier snel van te herstellen. Die middag is er veel gehuild geweest en niet meer gewerkt. Morgen een nieuwe dag die iedereen hopelijk met volle moed begint..

  • 11 April 2013 - 15:20

    Moooooooooooooooon:

    Dag Lynn,

    Zoals met al uw verslagen is deze weer eentje waar je weer niet omheen kunt de contrasten en vooral uw bewoording geeft ons de indruk dat we er even bij zijn.

    Geniet nog van uw laatste dagen.

    groetjes,
    Moooooooooooooooooon,


  • 11 April 2013 - 17:38

    Chada:

    Hello Lynn,
    It's really toched what you wrote and it's very understanding what you feel in this kind of events! Keep going! You're doing great!! :-)
    Take care,
    Chada

  • 13 April 2013 - 01:24

    David Wuyts:

    Hier word ik heel stillekes van... Mega-goe-bezig!
    David

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lynn

Hoi iedereen, alvast bedankt dat je tot hier geraakt bent! Op 3 maart is het zo ver en vertrek ik voor 6 weken naar Afrika. Ik probeer jullie via deze weg zo goed mogelijk op te houden en hoop dat jullie mij af en toe ook iets laten weten van het thuisfront. Tot gauw!! Lynn

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 10528

Voorgaande reizen:

04 Maart 2013 - 16 April 2013

Op avontuur in Afrika

Landen bezocht: